Életpályája
Friedrich Schiller (1759-1805) tíz évvel volt
fiatalabb Goethénél, s hosszú ideig sok minden elválasztotta "az istenek
weimari kedvencétôl". Az ifjú költôben még a Sturm und Drang lángja
lobogott, mikor Goethe már elindult a klasszicizmus irányába. Esztétikai
nézeteik sem egyeztek meg. Csak 1794-ben ismerték fel egymásban a
fegyvertársat, s a két nagy költô ettôl kezdve szorosan együttműködött -
megteremtve és felvirágoztatva a "német klasszikát".
Schiller a württembergi hercegség egyik
városában, Marbachban született. Bár szülei papnak szánták, mégis a herceg,
Karl Eugen kívánságára a fiatal Schiller a ludwigsburgi katonai akadémiának elkeseredett
növendéke lett: jogot és orvostudományt tanult. A tisztiiskola elvégzése után a
stuttgarti rokkant-ezredhez nevezték ki katonaorvosnak, de igen nehezen bírta a
hadsereg kaszárnyaszellemét. Ez ellen - egyelôre - úgy védekezett, hogy
belemerült a régi és a modern filozófusok tanulmányozásába, megismerkedett a
Sturm und Drang egy-két drámai alkotásával, s fölfedezte magának Shakespeare műveit.
Gondolatait, szellemét nem korlátozhatta a katonai fegyelem, s a stuttgarti
"börtönben" bontakozott ki követelôdzô, lázadó idealizmusa,
végletekig fokozott zsarnokgyűlölete és lelkesült szabadságvágya.
Az elvont szabadságeszme és a kiábrándító
valóság ellentétébôl fakadó csalódás olyan konfliktushelyzeteket teremtett
életében, amelyeknek legmegfelelôbb megnyilatkozási formája a dráma. Bár
Schiller kitűnô költô, szárnyaló ódáiban a legnemesebb eszményekért lelkesedik,
elsôsorban mégis színpadi szerzô volt.
Még katonaorvosként írta meg elsô darabját A
haramiák (1781) címmel. Minden sora elárulja a született drámaírót, Shakespeare
legönállóbb német követôjét. A zsarnokság elleni keserű lázadás és az erkölcsi
értékek iránti tisztelet szólal meg a darabban. Hôse arisztokrata, gróf, Karl
Moor, aki - mivel apja hitelt adott egy koholt levélnek s kitagadta -
haramiának áll. Kívülhelyezi magát a társadalmon, a törvényen. Gonosztevô lesz,
rabló, gyilkos, hogy megbüntesse a társadalmat, hogy bosszút állhasson az emberi
méltóságon és az erkölcsi világrenden esett sérelemért. A maga kezébe veszi az
igazságszolgáltatást, de végül önmagát pusztítja el. Tragikus irónia rejlik
abban, hogy Karl Moor a darab végén aláveti magát annak az
igazságszolgáltatásnak, amely - véleménye szerint - meghamisítja, meggyalázza
az erkölcsi törvényt. Bevallja tehetetlenségét a fennálló társadalom erôivel
szemben, s az igazságszolgáltatást a gondviselésre bízza.
Schiller elsô színművét a mannheimi színház
nagy sikerrel adta elô 1782-ben. A herceg azonban a darab engedély nélküli
megtekintéséért laktanyafogságra ítélte katonaorvosát, s megtiltotta neki az
efféle "komédiák" írását. Ez eldöntötte Schiller sorsát. Megszökött a
stuttgarti "börtönbôl". Késôbb Mannheimba ment azzal a reménnyel, hogy
drámaíróként keresheti meg kenyerét. Az anyagi gondokkal, betegségekkel terhes
mannheimi egy év után egy barátja meghívta Lipcsébe. Itt, majd Drezdában s
Drezda mellett két évig gondok és adósságok nélkül élhetett, s ez visszaadta
önbizalmát.
Mikor 1787-ben Weimarba látogatott, már
készen volt két nagyszerű tragédiája: az Ármány és szerelem (1784) és a Don
Carlos (karlosz; 1787).
Az Ármány és szerelem című "polgári
szomorújátékát" ideiglenes menedékhelyén, Henriette von Wolzogen (fon
volcógen) asszony lovagi birtokán, Bauerbachban írta, bár témája már
megérlelôdött kaszárnyafogsága idején. A herceg ellen érzett szenvedélyes
haragjának és gyűlöletének nyomai végig felfedezhetôek a darabban. Témája
jellegzetesen 18. századi: a nagyhatalmú elsô miniszter fiának, Ferdinándnak és
a kispolgárlány Miller Lujzának tragikus szerelme. Ferdinánd nem az
arisztokrata csábító szerepkörében közeledik a gyönyörű és erényes Lujzához:
gátakat és konvenciókat széttörô igaz szerelmet érez iránta. Szembeszáll apja
aljasságával, pökhendi elôítéleteivel, aki jegyesét egyszerűen erkölcstelen
nôszemélynek, lotyónak tartja. Megpróbál szembeszegülni az udvari intrikák
szövevényével: nem hajlandó feleségül venni a fejedelem angol kegyencnôjét,
Lady Milfordot (lédi milford), bár erre a fejedelmi udvar érdekei
kényszerítenék. Rajongó és áhítatos szerelme azonban nem tud megbirkózni a
féltékenység gyilkoló mérgével, fennakad apja titkárának, Wurmnak ármány szôtte
csapdájában.
Lujza kénytelen megtorpanni a hatalmas
akadályok láttán, már-már lemond Ferdinándról, s inkább a halált választaná. Az
öngyilkosságtól azonban a vallás parancsa és apja iránt érzett gyermeki
szeretete visszariasztja. Wurm, aki magának szeretné megszerezni a lányt, egy
hazug szerelmes levél megírására kényszeríti Lujzát. Ez az ára ugyanis
bebörtönzött apja szabadulásának. A von Kalb udvarnagynak címzett levél az
intrikusok terve szerint Ferdinánd kezébe jut, s a szerelmes ifjú szörnyű
kétségek közt vergôdik: hol képtelenségnek tartja kedvese hűtlenségét, hol
pedig pokoli gyötrelmek közt hitelt ad a koholt levélnek, s szajhának nevezi
szerelmesét. Lelki vívódását nem képes megoldani, inkább megmérgezi Lujzát, s
maga is iszik a mérgezett italból. Lujza csak haldokolva vallja be az igazat a
kikényszerített levélrôl, s a két fiatal együtt megy a halálba. - Bátran
szembeszálltak egy becstelen világ elavult szokásrendjével, de annak gonosz
hatalmát legyôzni nem volt erejük.
A mű valóságábrázolását, ennek meggyôzô
voltát Schiller személyes élményei hitelesítik. Hasonló tiltott szerelmet
érzett ô is Bauerbachban Wolzogenné tizenhat éves szôke leánya iránt, akirôl
Lujza alakját mintázta. A fejedelmi udvar romlott hivatalnokait is a valóságból
léptette színpadra: mint a hercegi katonai akadémia növendéke közelrôl
ismerhette ôket. A darabbeli fejedelem pedig maga Karl Eugen württembergi
herceg, aki zsoldos katonának adja el hercegsége parasztjait. Az ô ágyasa Lady
Milford is.
Ferdinánd és Lujza hôsi szerelme megközelíti
Rómeó és Júlia történetének gazdag líráját. Színpadszerűsége csaknem tökéletes,
nem csoda, ha mindmáig ez Schiller legnépszerűbb drámai alkotása.
A Don Carlos cselekményének mozgató ereje a
társadalmi igazság és az emberi szabadság eszméje. A spanyol uralom ellen a 16.
században kibontakozó németalföldi szabadságharcba ágyazódik a darab története.
Schiller öt évig dolgozott ezen a
tragédiáján, s nemes pátoszát fokozta az is, hogy nem prózában, hanem
Shakespeare jambusaiban írta meg.
A darab úgy indul, mintha fô témája a
trónörökös, Don Carlos és a mostohaanyja közti titkos szerelmi kapcsolat lenne.
Ebbôl természetesen következik az apa és a fiú féltékenysége, kölcsönös
ellenszenve. II. Fülöp spanyol király ugyanis feleségül vette fia
menyasszonyát, Erzsébetet, Carlos pedig még mindig olthatatlan szerelmet érez volt
jegyese iránt. Ezt a helyzetet használja fel céljai érdekében Posa márki
(póza), a szabadság és az emberi jogok szószólója, s így a dráma szerelmi és
politikai szála egységes indítékhálózattá kapcsolódik össze. A márki ugyanis
európai körútjáról egy új állam "merész álomképével" tér vissza
Madridba, miután megismerkedett a dráma cselekményének idôpontjában, 1568-ban a
protestáns Németalföld politikai célkitűzéseivel. - Elsô dolga, hogy megnyerje
törekvéseinek Don Carlost és a királynôt, szerelmüket pedig politikai
szándékainak rendelje alá.
Megkísérelte a hatalom birtokosát, II. Fülöp
királyt is - bizalmába férkôzve - megnyerni eszméinek, a király azonban csak a
nyílt szívű, egyenes embert, a barátot látja meg benne, fennkölt elvei iránt
érzéketlen marad. A kölcsönös csalódás után Posa márki már csak Carlosban
bízik. A királynôt is beavatva titkos terveibe megszervezi a trónörökös
szökését Madridból s útját Flandriába, hogy a felkelés élére állva harcolhasson
a zsarnokság ellen.
A király megöleti a márkit, Carlos pedig
barátja holtteste mellett döbben rá feladatára. Felülemelkedve szerelmi
szenvedélyén kész vállalni Posa márki örökségét, nagy céljainak megvalósítását.
Megható jelenetben búcsúzik el a királynôtôl, s elindul, hogy szorongatott
népét megmentse a zsarnok kezétôl. S épp ebben a pillanatban éri el végzete: a
lesben álló király elfogja, s kiszolgáltatja a fôinkvizítornak.
Śj weimari kapcsolatainak köszönhetôen
szilárdabb alapokra helyezôdött Schiller élete. Goethe pártfogása révén
1789-ben kinevezték a jénai egyetem történelem-professzorává. 1790-ben
megnôsült, feleségül vette Charlotte von Lengefeldet (sarlotte fon).
A két költô, Schiller és Goethe
együttműködésének és szoros barátságának kezdete 1794-re tehetô: ekkor Schiller
megnyerte munkatársául új folyóirata, a Hórák számára Goethét (a Hórák az
évszakok és az erkölcsi rend istennôi); 1799-ben végleg áttelepedett feleségével
együtt Weimarba.
A 80-as évek végén Schiller is a
klasszikus-humánus műveltség-eszmény igézetébe kerül. Reá is nagy hatással volt
Winckelmann munkássága s az Itáliából hazatérô Goethe megújhodott
klasszicizmusa. Mindketten szellemi megújulást követeltek, a művészet terén
kívánták megteremteni a klasszikus harmóniát.
Schiller a művészet nemes hivatásáról vallott
hitét, az ember esztétikai nevelésérôl kialakított felfogását A művészek (1789)
című nagy költeményében foglalta össze. Az emberiség tökéletesedését, a kultúra
fejlôdését a művészetre vezeti vissza. A művészet - szerinte - az emberi
tevékenység legmagasabb rendű megnyilvánulása, hiszen a művészi szép magában
foglalja az igazat és az erkölcsi jót. - Űdai pátosszal ünnepli a vers kezdetén
századának büszkeségét, a felvilágosodott, erôs és szabad Embert:
"Mily szép vagy pálmaágaddal, sudáran,
Ember, a század alkonyában,
Te nemes, büszke dalia!
Értelmed nyílt, szellemed dúsan érett,
Termô csendben komoly-szelíd a lényed,
Idô legszebb fia!
Erôssé törvény, szabaddá az ész tett,
Naggyá a jóság, gazdaggá a lélek
Sokáig rejtve ôrzött kincsei;
Természet úra vagy, s igád az áldja,
Erôd ezer tusában szítja lángra,
S vadságából veled lépett pompázva ki."
Az Ember ezt a tökéletességet csak a művészi
szépség révén érhette el:
"Csak a szépség lángkapuján át
Tárult eléd az ismeret;
Elbírni metszôbb fény világát,
Az elmét a báj edzte meg,
S mellyel a múzsák hangja lágyan
Átjárta kebled: az a hang
Tett oly erôssé, hogy a lelked
A Világszellemig suhant."
(RŰNAY GYÖRGY FORDîTÁSA)
Schiller költészete a jénai-weimari években
jutott el csúcsaira. Ekkor írta filozófiai és esztétikai nézeteit tükrözô
nagyszabású költeményeit. 1785-ben született Az örömhöz című verse, a szeretet,
a testvériség és a barátság nagyszabású himnusza, melyet Beethoven Kilencedik
szimfóniája ismertetett meg a világgal. Az a lelkesült hit ujjong az ódában,
hogy a föld lakói végre "szent örömben" egyesülnek: "egy-testvér
lesz minden ember", s megbékül minden, aki él. A költemény felhívja az
emberek millióit, hogy "kart karba öltve" ünnepeljék az örömöt, az ég
ajándékát, az élet mozgató rugóját, s adjanak hálát érte annak, aki túl a
csillagsátoron mindnyájunknak édesatyja. A mindenféle kételyt kizáró ünnepélyes
pátosz az elképzelt világharmónia földi boldogságát zengi: gyász és szegénység
eltűnik, fátyol hull majd bűnre, bajra, s a megbocsátás szelleme pecsételi meg
az emberek szent esküvel megerôsített szövetségét.
A felvilágosodás lelkesítô eszméibôl fakadó
reményt nem igazolták a történelmi események. Goethe is, Schiller is riadtan és
értetlenül szemlélték a francia forradalom jakobinus fordulatát, de nem
tagadták meg századuk nagy eszméit.
A Goethével való szoros kapcsolat termékeny
korszak kezdetét jelezte Schiller pályáján. 1799-ben készen volt már
háromrészes Wallenstein című drámája, mely a harmincéves háború (1618-1648)
legkiválóbb német hadvezérének, a cseh származású Albrecht von Wallensteinnek
(1583-1634) a tragédiáját dolgozta fel - a fôhôs életének utolsó négy napjába
sűrítve a drámai eseményeket.
Stuart Mária (1800) című tragédiájának magva
a két királynô, Mária és Erzsébet párharca. Az író minden rokonszenve Máriáé,
aki megigazulva, Istennel és emberrel megbékélve vérpadon végzi életét.
Utolsó befejezett s egyik legnépszerűbb
drámája a Tell Vilmos (1804). A 14. század eleji svájci népi felkelés eseményei
jelennek meg a színen a népmondákból ismert Tell Vilmos alakja körül. A
szabadságnak és a hazaszeretetnek állított művében Schiller példaképet. A dráma
igazi hôse itt már nem a magányosan küzdô egyén, hanem a hazája szabadságát
kivívni képes svájci nép.
Szépirodalmi munkássága mellett jelentôsek
Schiller történelmi és esztétikai tanulmányai is. Ez utóbbiak közül kiemelkedik
A naiv és a szentimentális költészetrôl 1795-ben írt értekezése, mely a weimari
klasszika alapokmányának tekinthetô. Az alkotó költô két fô típusát fogalmazza
meg benne. Az antik költészetet nevezi "naiv"-nak, a modernet, kora művészetét
pedig "szentimentális"-nak. A naiv költô képességében az ihlet elsô
feltörése nyilvánul meg, alkotása az áldott természet láttán érzett
boldogságból, a természettel való azonosulás örömébôl fakad. A modern ember
világában megszűnt ez a harmónia: a természettel való egység boldog állapota.
Ez a hiány arra készteti a "szentimentális" költôket, hogy vágyakozva
nézzenek vissza a régmúltra. Az elveszített harmóniát csak úgy teremthetik meg,
ha maguk visznek eszményt és eszmét alkotásaikba.
A két költôtípus közül Schiller az elsôben
Goethe, a másodikban önmaga költôi eljárását is jellemezte. Goethe
"naiv" költô, aki könnyedén alkot, a természet szól belôle, ô maga
"szentimentális", aki nehéz munka révén jut el a művészi
tökéletességhez.
Schiller fiatalon, 1805-ben halt meg
tüdôbajban. Goethével barátai nem merték közölni a szomorú hírt.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése