google.com, pub-5333805121326903, DIRECT, f08c47fec0942fa0

2012. december 9., vasárnap

A XX. század irodalma - az avantgárd jellemzői


A XX. század irodalma – az avantgárd
Jellemezd az avantgárdot a programok és az eltérő stílusirányzatok szempontjából! Hivatkozz művészekre és szemelvényekre!

avantgárd – az utolsó korstílus? Korstílus egyáltalán?
a 20. század korstílusa; szóetimológia: előőrs, előretolt őrség
politikailag: a kapitalizmus válságának tükre

irányzatok:
közös vonások: jelentől elfordulás; volt programjuk; propagandisztikus (mint a barokk)

futurizmus
Olasz- és Oroszországban egyszerre (!), közel egyidőben: a ’10-es évek elején; decentralizált, mégis közös
olasz futurizmus:
      alapművek: Marinetti: A futurizmus technikai kiáltványa; Boccioni: Egy kerékpáros dinamizmusa
      cél: ki akarták tágítani a nyelvet
      technika-kultusz (eszközök), dinamizmus, erő-kultusz
      miért pont itt? ipari forradalom; fáziskésés; propaganda-éhség
      de: nem találtak közönséget, elbukott a program, mert kísérleti, öntörvényű volt
orosz futurizmus:
      alapmű: Majakovszkij és Hlebnyikov: Pofon ütjük a közízlést (’09)
      rendszerellenesség, társadalom-átalakító kényszer
      inkább képzőművészet, mint irodalom
      közérthetőbb, aktuálisabb propaganda (szabadversek, poémák)

expresszionizmus:
korai kialakulás: 1905, Drezda: Brücke képzőművészeti csoport; ’11: Sturm folyóirat: író-csoport (külön csoport: Aktion); tehát ez is decentralizált
proletár származású, radikális, újító művészek (büszkék; sok az ars poétika)
cél: az ember felszabadítása a tragikus egyén és a társadalom szintjén
módszer: a lényeg megragadása, felnagyítása, titkok kivetítése (indulatszavak, írásjelek halmozása)
rendszertelennek tűnik, de széleskörű; irodalmiatlan témák: szenvedés, szex…
meghatározó: Gottfried Benn

szürrealizmus:
„valóságon túli”: nem akar túllépni – mélyebbre akar hatolni; akár az őskorban is ott lehetett (realizmusból származtatható)
Lautremont: szép, mint egy varrógép és egy esernyő találkozása boncasztalon
érthetetlen értelem, szabad képzettársítás; képi, tartalmi, nyelvi szabadság, fantázia, őszinteség
alapművek: Aragon, Eluard, Breton szürrealista kiáltványa; Bunuel: Andalúziai kutya
témák: amiről eddig nem mertek; logikátlanság nem akadály (módszer: automatikus írás)

dadaizmus:
az volt a programja, hogy nem volt programja
dada: sok-sok furcsa dolgot jelent; gyakorlatilag bármit
Tristan Tzara emigráns román művész ’19-ben publikált a programot: mindenki lehet művész, a lényeg a szabadság; a mű azt asztalon hever
Magyarországon: Kassák (pokoljárás, önkínzás); Tudósok

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése