google.com, pub-5333805121326903, DIRECT, f08c47fec0942fa0

2012. november 29., csütörtök

Jékely Zoltán



         Jékely Zoltán (1913-1982) Erdélyben született, az ottani líra
légkörében  nevelôdött, ettôl távol szakadva is valamiképp erdélyi  maradt.
Elsô  verseskönyve,  az Éjszakák(1936) természetes  költôiségével,  spontán
líraiságával  tűnt ki. Nyelve régies, bibliás erdélyi ízeket  ôriz,  versei
ugyanakkor telítve vannak
modern idegességgel, nyugtalan vibrálással. Elégikus költô, verseit emlékek
és álmok szövik át. Legfôbb ihletôje az elmúlás, amelynek feledtetôje lehet
a szerelmes egymásra találás
pillanata.  A  visszahozhatatlan  pillanat  azonban  múlttá,   gyönyôrűsége
semmivé  válik.  A halál és a szerelem összevillanó  élményérôl  mondja  el
leghitelesebb vallomásait. Más verseiben a múlt, jelen és jövô viszonylatai
történelmi, sôt kozmikus
arányokban is megjelennek. A marosszentimrei templomban c. versében  (1936)
a magyarság sajátosan erdélyi sorstudata nyilvánul meg: már nemcsak a halál
a költô ellenfele, hanem a
magyarságot porlasztó, a szabadság reményét pusztító történelem is.

  Jékely  a  magyar költészet egyik nagy hagyományát  folytatja,  amikor  a
Hajnali részegség látomásának egyéni változatát teremti meg. Az ég  játékai
c. költeményében (1946) a lírai én két hant között, mintegy gödörben  hever
- lent ott nyugosznak igazi halottai - és az eget szemléli. A szemle  által
megtörténik  az  "én"  és a föld alatt nyugvók, a fönti és  a  lenti  világ
azonosulása,  a beszélô már a mindenség áramába kapcsolódott, a  holtakkal,
sôt magával a földdel, az egész mindenséggel érzi a közösséget.

  Életének utolsó két évtizede legtermékenyebb korszaka.
A  közelgô öregség, a magányosság érzései válnak uralkodóvá  költészetében.
Tragikus  társadalomszemléletét  történelmi  elégiái fejezik  ki  (A  budai
Kapisztrán-toronyhoz, 1963).

   A szülôvárosában, Pécsett élô Csorba Gyôzô (1916-) költészetét  objektív
tartás,  a  lélek mélyrétegeiben való tájékozódás jellemzi.  A  szó  ünnepe
(1959),  Séta  és  meditáció (1965), a Lélek és ôsz  (1968)  c.  köteteiben
bontakozik  ki  a maga teljességében látomásos, egyre  szigorúbb  formálású
lírája, melyen az élet legnagyobb tényeivel való szembenézés megrendültsége
vonul végig. Legszebb verseiben az életvágy és a haláltudat vitája
adja  a  feszültséget. A sötétebb érzéseket a szerelem, a családi  élet,  a
megtalált  otthon boldogabb ihlete szövi át (Március, 1954). Följegyzés  c.
versében  (1955)  két  éleformát,  magatartást  tár  elénk:  az  egyik   az
elmélkedés,  a nyugtalan gyötrôdés, a másik önfeledt  cselekvés,  nyugalom,
derű.  Az  érezhetô  fölényeskedés a vers végére  elolvad,  s  -  ugyancsak
érezhetô - nosztalgiává válik.

  A  70-es  évektôl  egyre  inkább  a  múló  idô  foglalkoztatja,  a   test
hanyatlásával,  az elmúlás tényeivel szinte naponta számot kell  vetnie.  A
szavak bolyhai c. kötetének (1988) már szinte egyetlen tárgya a búcsúzás az
élettôl,  a fölkészülés a végre, a szembenézés a halállal.  A  költészetben
vívja  meg harcát a lélek épségéért, hogy belsô  küzdelmeiben  megôrizhesse
emberi  méltóságát  (Dona  nobis pacem,1987).  Stílusát  tömörség,  puritán
lényeglátás  jellemzi,  nyelve  emelkedett, pontos,  telt  hangulatú,  szép
hangzatú.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése